Afviser bryst, har aldrig fået flaske

30. juli 2015

Alder:
10 mdr.

Afviser bryst, har aldrig fået flaske

Kære Helen

Min datter er 10 måneder i dag. Det går så smadder godt med hende og de udfordringer vi tidligere har haft – hun sover i banevogn hver dag og falder i søvn på 5-10 min, og trods sine 10 måneder, så synes det at fungere rigtig godt for hende med én lur dagligt. Hun sover 2-3 timer fra kl 11. Men en udfordring afløser hurtigt en ny – puha :)

Jeg har ammet min datter siden fødslen, hun har aldrig fået flaske – vi har simpelthen ikke haft behovet. I takt med hun nærmede sig de 10 måneder, var planen at fjerne amning om eftermiddagen og kun amme aften og nat, og starte med at tilbyde mme af kop 2 x dgl. Den ene dag afviste min datter så pludselig bryst om eftermiddagen og dagen efter både eftermiddag og aften. På det tidspunkt var vi ikke startet med mme af kop. Hun tog bryst om natten hvor jeg ammede af begge bryster.

Til aften har hun ligeledes afvist bryst og i går og i dag har vi forsøgt mme af kop uden den store succes. Det klart hun skal vænnes til det og det tager tid, min bekymring er mere mængden af indtaget mælk i døgnet.

Jeg ...

Annonce

... har haft en rigtig hård start på amningen efter fødslen og kæmpede med utallige lægebesøg og hudlægebesøg grundet brystbetændelse, trøske osv. Jeg er så fantastisk glad over at have kunne amme min datter så længe og synes faktisk det er endnu mere fantastisk, hvis det er hende selv, som siger ”nu må det være nok, Mor”. Jeg ammede dog gerne til 12 mdr., men det fint som nu.

Mit spg er således, om vi skal starte op med at prøve flaske aften og nat, selvom hun aldrig har fået dette før og måske er måneder fra at skulle vænnes fra den igen? Det er måske et spørgsmål om tid før hun også afviser bryst om natten? Hun har længe fået mme i grød til morgen (øllebrød og havregrød) og mme i godnatgrød. Desuden mme i varm mad hvor vi ellers ville bruge alm mælk, men tænker slet ikke vi kan komme op på 400ml/dgn pt, nu hvor hun også kun indtager minimalt af kop. Til aften tilbød jeg hende mælk af kop da hun afviste amning men hun afviste blankt og tog en kæmpe slurk vand af sin drypfrie kop stedet.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Baby A´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder