Brev:
Afviser bryst, har aldrig fået flaske
30. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Afviser bryst, har aldrig fået flaske
Kære Helen
Min datter er 10 måneder i dag. Det går så smadder godt med hende og de udfordringer vi tidligere har haft – hun sover i banevogn hver dag og falder i søvn på 5-10 min, og trods sine 10 måneder, så synes det at fungere rigtig godt for hende med én lur dagligt. Hun sover 2-3 timer fra kl 11. Men en udfordring afløser hurtigt en ny – puha :)
Jeg har ammet min datter siden fødslen, hun har aldrig fået flaske – vi har simpelthen ikke haft behovet. I takt med hun nærmede sig de 10 måneder, var planen at fjerne amning om eftermiddagen og kun amme aften og nat, og starte med at tilbyde mme af kop 2 x dgl. Den ene dag afviste min datter så pludselig bryst om eftermiddagen og dagen efter både eftermiddag og aften. På det tidspunkt var vi ikke startet med mme af kop. Hun tog bryst om natten hvor jeg ammede af begge bryster.
Til aften har hun ligeledes afvist bryst og i går og i dag har vi forsøgt mme af kop uden den store succes. Det klart hun skal vænnes til det og det tager tid, min bekymring er mere mængden af indtaget mælk i døgnet.
Jeg har haft en rigtig hård start på amningen efter fødslen og kæmpede med utallige lægebesøg og hudlægebesøg grundet brystbetændelse, trøske osv. Jeg er så fantastisk glad over at have kunne amme min datter så længe og synes faktisk det er endnu mere fantastisk, hvis det er hende selv, som siger ”nu må det være nok, Mor”. Jeg ammede dog gerne til 12 mdr., men det fint som nu.
Mit spg er således, om vi skal starte op med at prøve flaske aften og nat, selvom hun aldrig har fået dette før og måske er måneder fra at skulle vænnes fra den igen? Det er måske et spørgsmål om tid før hun også afviser bryst om natten? Hun har længe fået mme i grød til morgen (øllebrød og havregrød) og mme i godnatgrød. Desuden mme i varm mad hvor vi ellers ville bruge alm mælk, men tænker slet ikke vi kan komme op på 400ml/dgn pt, nu hvor hun også kun indtager minimalt af kop. Til aften tilbød jeg hende mælk af kop da hun afviste amning men hun afviste blankt og tog en kæmpe slurk vand af sin drypfrie kop stedet.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Baby A´s mor